poniedziałek, 4 maja 2015

O olejach

Smary i oleje łańcuchowe - ważne środki ochrony części mechanicznych. Sprawdź smary do lin

Zabezpieczenie antykorozyjne elektroniki

W przypadku każdego układu elektronicznego kwestie zabezpieczenia przed korozją są bardzo istotne.

Oczywiście gotowe komponenty takie jak płyty główne komputerów, karty graficzne czy też układy sterujące urządzeń AGD są już zabezpieczone przed korozją. Każda taka płyta jest pokryta specjalnym woskiem lub innym preparatem zapobiegającym penetracji wilgoci i innych szkodliwych czynników.

Różnice między elektroniką zabezpieczoną antykorozyjnie a tą niezabezpieczoną najlepiej widać na samodzielnie wykonywanych układach. Po kilku latach, nawet jeśli układ ma dobre warunki pracy to zaczyna się pojawiać korozja w okolicy lutowań i przewodów.


Uszkodzona elektronika

Jak wiadomo elektronika nie lubi kontaktu z wodą. Wystarczy przypomnieć sobie o zalanych telefonach czy laptopach. Właściciele tych urządzeń muszą mieć dużo szczęścia żeby wyszły one cało z takiej przygody.

Kluczowe jest to żeby urządzenie jak najszybciej wyłączyć - bo woda przewodzi prąd i może zwierać styki w urządzeniu tam gdzie producent nie planował ich zwierania co może prowadzić do spalenia urządzenia i nieodwracalnego jego zniszczenia. Na szczęście same układy, płyty główne mają dość dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Dzięki temu wystarczy taki telefon rozebrać, starannie wysuszyć i jest bardzo duża szansa, że wyjdzie z opresji cało.

Najgorszym możliwym scenariuszem jest zalanie płynem zawierającym nie tylko wodę - na przykład zalanie laptopa piwem (problem studencki) - mało, że trzeba go wysuszyć to najpierw trzeba go oczyścić z lepkiej cieczy - są do tego odpowiednie środki.


Korozja układów elektronicznych w samochodach

Współczesne samochody są naszpikowane elektroniką. Samo sterowanie silnikiem odbywa się w pełni elektronicznie od wielu lat. Mało by tego było - obecnie standardem jest wyposażenie samochodu w komputer pokładowy pokazujący na żywo parametry pracy auta.

O ile obecne samochody nie mają problemów z powodu korozji elektroniki to już w autach z lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wielu jest to bolączka dość powszechna. Największą bolączką i najkosztowniejszym problemem jest zniszczenie układu sterującego wtryskiem silnika (ECU). Problem jest to tyle duży, że taki układ jak nowy kosztuje kilka tysięcy złotych - co często przekracza wartość samego samochodu.

Warto zabezpieczyć się przed uszkodzeniem komputera wtryskowego poprzez wymianę kondensatorów i zabezpieczenie antykorozyjne płytki. Obie te sprawy są bardzo istotne - stare kondensatory mają tendencje do uszkodzenia i wylania elektrolitu co skutkuje uszkodzeniem całego układu. Natomiast po ich wymianie i lutowaniu uszkadza się warstwę antykorozyjną - co w dłuższym okresie czasu może prowadzić do korozji i również uszkodzenia układu. Więc warto psiknąć go jakimś dobrym środkiem.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz